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From: Viollet, Pierre-Louis, Histoire de l'énergie hydraulique, Paris 2006, p. 174: "C'est, en effet, en 1902 que l'électrification complète de Grenoble est engagée [...]. To supplement the energy already supplied since 1899 by the Engins and Champ-sur-Drac power stations, an additional 5.2 MW of power was produced in 1902 by the Avignonet barrage on the Drac: on a chute of 23 m, upstream of Champ-sur-Drac, this power plant was equipped with four double-curved turbines of 1.3 MW each, manufactured by Piccard and Pictet [...]." The dam was located here: 44.947527 , 5.689816. The Avignonet power station was located here: 44.953379 , 5.69455. It had an output of 7.5 MW. As early as 1945, it was reported that the reservoir was almost completely filled with debris. The entire technical equipment came from the Geneva industry. The turbines were supplied by Ateliers Piccard-Pictet & Cie, the electrical equipment by the Compagnie de l'industrie électrique et mécanique (CIEM), a predecessor of Sécheron. Among other things, the power station produced electricity for the operation of the Chemin de fer de La Mure (SGLM), which was electrified by René Thury, a Swiss pioneer of electrical engineering, with +/- 1200 V direct current, which was supplied to the traction units and via a double-pole contact line. The power station and the dam wall were flooded in 1955 during the construction of the Monteynard dam. The SGLM is still operated today as a museum railroad.
Caption (German)
Aus: Viollet, Pierre-Louis, Histoire de l'énergie hydraulique, Paris 2006, p. 174: "C’est, en effet, en 1902 que l’électrification complète de Grenoble est engagée […]. Pour compléter l’énergie déjà fournie depuis 1899 par les usines d’Engins et de Champ-sur-Drac, une puissance complémentaire de 5,2 MW est produite en cette année 1902 par le barrage d’Avignonet sur le Drac : sur une chute de 23 m, en amont de Champ-sur-Drac, cette usine comporte à sa mise en service quatre turbines à double couronne de 1,3 MW chacune, fabriquées par Piccard et Pictet […]." Die Staumauer stand hier: 44.947527 , 5.689816. Das Kraftwerk Avignonet stand hier: 44.953379 , 5.69455. Es hatte eine Leistung von 7,5 MW. Bereits 1945 wurde berichtet, dass der Stausee fast vollständig mit Geschiebe gefüllt war. Die gesamte technische Ausrüstung stammte aus der Genfer Industrie. Die Turbinen wurden von den Ateliers Piccard-Pictet & Cie geliefert, die elektrische Ausrüstung von der Compagnie de l'industrie électrique et mécanique (CIEM), einem Vorläufer der Sécheron. Das Kraftwerk produzierte unter anderem Strom für den Betrieb der Chemin de fer de La Mure (SGLM), die von René Thury, einem Schweizer Pionier der Elektrotechnik, mit +/- 1200 V Gleichstrom elektrifiziert wurde, die den Triebfahrzeugen und über eine doppelpolige Fahrleitung zugeführt wurde. Das Kraftwerk und die Staumauer wurden 1955 beim Bau des Staudamms von Monteynard überflutet. Die SGLM wird heute noch als Museumsbahn betrieben.