Record Name | PK_009459 |
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Photographer | Unbekannt |
Dating | 1930-1935 |
Caption | "Bremen" built by "Deschimag" in Bremen, launching on August 16, 1928, used in transatlantic traffic Germany-New York, earning also the "blue ribbon"; the war surprised the ship in New York, from where she broke through to Murmansk in the Soviet Union and after many diplomatic démarches returned to Germany after a relatively short time; on March 16, 1941 she was victim of a possibly intentionally set large fire in Wesermünde (=Bremerhaven). "Europa", an almost sister ship, was built by Blohm & Voss in Hamburg, construction started on August 15, 1928; shortly before the planned launch a large fire occurred, which could finally be extinguished; with a delay of almost one year the "Europa" was launched on February 22, 1930. On her maiden voyage to New York (from March 19, 1930) she took the famous blue ribbon from her sister "Bremen" by a few knots; then regular transatlantic traffic; during the war there were plans to convert the ship into an aircraft carrier. This was not done and the giant ship was used towards the end of the war for transporting refugees from East Prussia; she survived the war practically unscathed, after which she was initially assigned to the USA, but from there the ship went to France, where she was able to live out a second transatlantic career as the "Liberté"; out of service 1961Not in service |
Caption (German) | "Bremen" erbaut durch "Deschimag" in Bremen, Stapellauf am 16. August 1928, im Transatlantikverkehr Deutschland-New York eingesetzt und errang dabei auch das "blaue Band"; der Krieg überraschte das Schiff in New York, von wo es nach Murmansk in der Sowjetunion durchbrach und nach vielen diplomatischen Démarchen nach relativ kurzer Zeit nach Deutschland zurückkehrte; am 16. März 1941 wurde sie in Wesermünde (=Bremerhaven) Opfer eines möglicherweise absichtlich gelegten Grossfeuers. "Europa", ein beinahe-Schwesterschiff, entstand bei Blohm & Voss in Hamburg, Baubeginn am 15. August 1928, kurz vor dem geplanten Stapellauf entstand ein grosser Brand, welcher schlussendlich gelöscht werden könnte, mit einem knappen Jahr Verspätung lief die "Europa" am 22. Februar 1930 von Stapel; anlässlich ihrer Jungfernreise nach New York (ab 19. März 1930) nahm sie ihrer Schwester "Bremen" das berühmte blaue Band um ein paar Knoten-Bruchteile ab; alsdann regelmässiger Transatlantikverkehr; im Krieg bestanden Pläne, das Schiff zu einem Flugzeugträger umzubauen. Das unterblieb und das Riesenschiff wurde gegen Kriegsende für Flüchtlingstransporte aus Ostpreussen eingesetzt; überstand sie den Krieg praktisch unversehrt, danach wurde sie zunächst den USA zugesprochen, von dort gelangte das Schiff aber nach Frankreich, wo es als "Liberté" noch eine zweite Transatlantik-Karriere durchleben konnte; ausser Dienst 1961Nicht gelaufen |
Physical description | Postkarte |
Format | 10 x 15 cm |
Colour | schwarz/weiss |
Orientation | Querformat |
Categories |
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License | Public Domain Mark |
Copyright notice | ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv / Fotograf: Unbekannt / PK_009459 / Public Domain Mark |
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