Record Name | Ans_05373-2663 |
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Photographer | Unbekannt |
Dating | 7/1943 |
Caption | Triple engine built in 1932 as a single piece, was to go into series production for the heaviest and fastest trains of the Etat - but proved itself only fairly and poorly and was not reproduced. André Chapelon, the ingenious French steam locomotive engineer, remembered this loner in the course of his experiments shortly after World War II and completely rebuilt it according to his principles. The result was the famous 242 A1, which doubled its power output compared to the original engine with practically unchanged or even reduced coal and water consumption: the locomotive developed around 4000 hp on the draw hook, a European top value. Unfortunately, further development (diesel and electric traction) prevented series production of this type as well. |
Caption (German) | Drillingsmaschine 1932 als Einzelstück gebaut, sollte für die schwersten und schnellsten Züge der Etat in Serie gehen – bewährte sich aber nur recht und schlecht und wurde nicht nachgebaut. André Chapelon, der geniale französische Dampflok-Ingenieur erinnerte sich im Rahmen seiner Versuche kurz nach dem 2. Weltkrieg an diesen Einzelgänger und baute ihn nach seinen Grundsätzen komplett um, es resultierte die berühmte 242 A1, welche in ihrer Leistung bei praktisch unverändertem oder sogar reduziertem Kohle- und Wasserverbrauch auf doppelte Werte gegenüber der Ursprungsmaschine kam: die Lok entwickelte rund 4000 PS am Zughaken, ein europäischer Spitzenwert. Leider verhinderte die weitere Entwicklung (Diesel- und Elektrotraktion) den Serienbau auch dieses Typs |
Physical description | Fotografie : Silbergelatine-Abzug |
Format | Spezialmass |
Special size | 17,8 x 23,8 |
Colour | schwarz/weiss |
Orientation | Querformat |
Categories |
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License | Public Domain Mark |
Copyright notice | ETH-Bibliothek Zürich, Bildarchiv / Fotograf: Unbekannt / Ans_05373-2663 / Public Domain Mark |
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